
Jeśli na desce rozdzielczej pojawi się któraś z powyższych kontrolek zgłoś się do naszego serwisu. Sprawdzimy, wyjaśnimy i zaproponujemy rozwiązanie przepełnionego/niesprawnego filtra cząstek stałych.
Diesel musi dymić?
Stare silniki wysokoprężne objawiały się wzmożonym zanieczyszczeniem powietrza i silnym dymieniem. Od wprowadzenia normy Euro 1 stopniowo zaczęto zmieniać ten stan rzeczy. Obecnie dzięki filtrom cząstek stałych zanieczyszczenie jest redukowane o ponad 90%. Początkowe zapewnienia producentów aut które mówiły o filtrach wytrzymujących okres użytkowania samochodu drastycznie zderzyły się z rzeczywistością o czym kierowcy nowych pojazdów brutalnie się przekonują.
Objawy zapchanego filtra cząstek stałych
- spadek mocy auta
- czarny dym
- załączanie tylnej wycieraczki
- zwiększone spalanie
Czy warto wyciąć filtr cząstek stałych?
Fizyczne bądź elektroniczne usunięcie filtra wydaje się jedynie rozwiązaniem doraźnym. Auto pozbawione filtra DAF/FAP nie spełnia norm homologacji i nie możne być dopuszczone do ruchu. W razie kontroli policja może zatrzymać dowód rejestracyjny a diagnosta ze stacji kontroli nie przedłuży przeglądu technicznego na kolejny rok. Auto z usuniętym filtrem emituje trujące substancję smoliste i intensywnie dymi. Pozorna oszczędność może nas kosztować dużo więcej.
W zależności od zastosowanego w pojeździe filtra cząstek stałych FAP/DPF podejmujemy odpowiednie działania przywracające pojazd do pełnej sprawności.
Zapchane filtry cząstek stałych:
- dopalamy
- myjemy
- w filtrach tzw. mokrych uzupełniamy płyn katalityczny
Dopalanie
Wykorzystując specjalne programy serwisowe inicjujemy procedurę dopalania filtra cząstek stałych . Podczas dopalania w temperaturze kilkuset stopni pozostające w filtrze niedopalone zanieczyszczenia (sadza) zostają poddane termicznemu usunięciu.
Mycie
Demontujemy filtry i poddajemy je działaniu specjalnym płynom pod wysokim strumieniem ciśnienia. płyn wypłukuje komory filtra i usuwa z niego zanieczyszczenia.
Uzupełnianie
W filtrach mokrych producent zastosował specjalistyczny płyn katalityczny zmniejszający temperaturę samozapłonu sadzy. Płyn ten jest dozowany wraz z paliwem, szacunkowo 5 litrów płynu wystarcza na 120tys. km.
Wtryskiwacz, pompa wtryskowa, turbosprężarka
Częstym przypadkiem niesprawnego pracy pojazdu są również problemy z wtryskiwaczami, pompą wtryskową czy turbosprężarką polecamy regenerację w Auto Serwis EU